psychonotki.pl

pamięć i koncentracja

Proste ćwiczenia na koncentrację uwagi. Jak zwiększyć koncentrację? - ćwiczenia koncentracji uwagi, nauka koncentracji, techniki koncentracji, metody koncentracji, poprawienie koncentracji, słaba koncentracja, sposoby na koncentrację

Proste ćwiczenia na koncentrację uwagi. Jak zwiększyć koncentrację?

Proste i skuteczne ćwiczenia na koncentrację uwagi. Dowiedz się jak zwiększyć koncentrację dzięki ćwiczeniom, które możesz sam szybko wykonać w domu, ćwicząc tylko 10 minut każdego dnia.

Dlaczego warto ćwiczyć koncentrację uwagi?

W trakcie dnia, tak naprawdę w pełni skupieni jesteśmy niecałe 30% naszego czasu. Oznacza, to że większość naszego świadomego życia przecieka nam gdzieś przez palce. Nasze myśli błądzą gdzieś bez celu, bardzo często myślimy o jakichś mało istotnych sprawach albo wręcz całkiem odlatujemy patrząc się tępo w sufit. Dlaczego? Bo nie potrafimy się należycie koncentrować. Nasza uwaga wciąż się rozprasza, tak jakby utrzymanie jej w stanie skupienia wymagało nadludzkiej energii i siły, której nam brakuje.

Ale tę siłę, można i należy ćwiczyć. Jak wszystko inne w życiu, tak i koncentrację uwagi można zwyczajnie wyćwiczyć. Owszem, nie stanie się to z dnia na dzień, ale po kilku tygodniach ćwiczeń nawet najsłabsza koncentracja wzmocni się i poprawi i będziesz w stanie skupić się praktycznie na zawołanie. Zawsze i wszędzie, gdy tylko będziesz tego potrzebował.

Kiedy, jak i gdzie ćwiczyć, aby zwiększyć koncentrację?

Tak naprawdę dla ćwiczeń koncentracji najistotniejsze są dwie rzeczy - spokój i systematyczność. Możesz ćwiczyć gdzie i kiedy chcesz, bylebyś mógł być wtedy zupełnie sam i nikt nie będzie Ci przeszkadzał ani Cię rozpraszał przez 10 - 15 minut. Tylko tyle wystarczy, pod warunkiem, że będziesz regularnie i systematycznie ćwiczył swoją koncentrację i że skupisz wtedy całą swoją uwagę na ćwiczeniach.

Uwagi dla ćwiczących koncentrację.

Nauka koncentracji nie jest trudna, wymaga jednak czasu i spełnienia kilku podstawowych warunków.Do ćwiczeń znajdź miejsce, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Usiądź prosto, rozluźnij się. Weź kilka głębokich wdechów i staraj się o niczym nie myśleć. Początkowo ćwicz każdego dnia przez ok. 10 minut, po kilku tygodniach, gdy zobaczysz, że idzie Ci już dużo lepiej, możesz wydłużyć ten czas do 15 minut.

Zacznij od pierwszego ćwiczenia i ćwicz je codziennie, tak długo, aż będziesz w stanie całkowicie się na nim skupić przez co najmniej 3 minuty. Gdy złapiesz się na tym, że Twoje myśli gdzieś uciekają i nie jesteś w pełni skoncentrowany, zacznij od początku. Zakończ ćwiczenie po 10 minutach lub 15 minutach.

Dopiero gdy w pełni opanujesz jedno ćwiczenie, przejdź do kolejnego, nieważne czy zajmie Ci to dzień, tydzień, czy miesiąc. Pamiętaj o tym i bądź uczciwy wobec siebie.

W trakcie ćwiczeń postaraj się o maksymalną koncentrację uwagi. Bądź skupiony, nie myśl o niczym innym, nie rozpraszaj się. Nie przysypiaj, nie zapadaj w drzemkę, nie myśl o niczym poza Twoim ćwiczeniem.

Gdy zauważysz, że straciłeś koncentrację i nie przykładasz pełnej uwagi do ćwiczenia, przerwij je i zacznij od nowa, w pełni skupiony i skoncentrowany.

Nieważne jak słaba jest teraz Twoja koncentracja. Możesz ją wzmocnić i poprawić, jak każdą inną zdolność czy umiejętność, dzięki odpowiednim ćwiczeniom. Z czasem zauważysz, że potrafisz skoncentrować się zawsze i wszędzie, praktycznie na zawołanie.

Ćwiczenia na koncentrację uwagi.

  1. Weź do ręki pierwszą z brzegu książkę i policz słowa w dowolnym akapicie. Policz jeszcze raz, aby się upewnić, że masz dobry wynik. Gdy dobrze Ci pójdzie, spróbuj policzyć słowa na całej stronie. Licz całkowicie w myślach, nie licz na głos i nie podążaj palcem za słowami.

  2. Policz w myślach “do tyłu” od 100 do 1

  3. Odliczaj w myślach od 100 do 1 ale co trzy liczby. Czyli 100, 97, 94, 91, itd.

  4. Wybierz sobie jakieś inspirujące słowo i powtarzaj je w myślach w kółko jak mantrę przez ok. 5 minut. Gdy będzie Ci to już przychodziło bez trudu, spróbuj to samo robić przez 10 minut.

  5. Weź do ręki jakiś owoc, pomarańczę, jabłko, banana, obojętnie i trzymając go w dłoni spróbuj na nim skupić całą swoją uwagę. Na jego kształcie, kolorze, zapachu, smaku, wadze. Skoncentruj całą swoją uwagę na tym owocu, niech przez chwilę stanie się on dla Ciebie najważniejszą rzeczą na świecie. Nie myśl o niczym innym, niech nic innego się nie liczy. Ważny jest tylko ten owoc w Twojej dłoni, to jak go czujesz, jak go widzisz, jak go doświadczasz zmysłami.

  6. A teraz zrób dokładnie to samo, co w poprzednim ćwiczeniu, tyle, że z owocem, który będzie tylko w Twojej wyobraźni. Spójrz na prawdziwy owoc, skoncentruj się na nim przez 2 minuty, a potem zamknij oczy i spróbuj go dokładnie odtworzyć w myślach. Poczuj go, spróbuj go dotknąć, powąchać, doświadczyć w wyobraźni. Postaraj się o jak najwięcej szczegółów. Jeśli obraz staje się niewyraźny, otwórz na chwilę oczy i spójrz na owoc, po czym zamknij je i skup uwagę na tym samym owocu ale patrząc już na niego oczyma Twojej wyobraźni.

  7. Weź jakiś drobny przedmiot codziennego użytku. Najlepiej taki, jakich na co dzień często używasz, ale nie przykładając do tego większej wagi. Może to być łyżka, widelec czy szklanka - przedmioty, których używasz automatycznie, zazwyczaj w ogóle o nich nie myśląc. Tym razem jednak, skoncentruj na tym przedmiocie całą swoją uwagę. Obejrzyj go dokładnie ze wszystkich stron, postaraj się zauważyć jak najwięcej szczegółów, zbadaj go bardzo dokładnie. Postaraj się w trakcie tego “badania” nie używać (nawet w myślach) żadnych słów. Po prostu patrz, oglądaj, przyglądaj się mu bez słów.

  8. Jeśli wszystkie poprzednie ćwiczenia nie sprawiają Ci już trudności, możesz zacząć z kolejnym. Weź kartkę papieru , narysuj na niej jakąś prostą figurę geometryczną ok. 10 cm - kwadrat, trójkąt czy koło, wypełnij dowolnym kolorem i skoncentruj na nim całą swoją uwagę. Staraj się patrzeć na niego bez słowa i nie mrugać oczami. Powinieneś widzieć tylko swój rysunek, nic poza nim się nie liczy. Ten obrazek jest teraz całym Twoim światem, w głowie nie masz żadnych myśli, nie słyszysz żadnych słów. W absolutnym spokoju i pełnym skupieniu, jesteś tylko Ty i ten rysunek na kartce.

  9. Zrób to samo co w ćwiczeniu #8, tylko, że zamiast rysować swoją figurę, wyobraź ją sobie z zamkniętymi oczami. Tak jak w ćwiczeniu z owocem, jeśli Ci to pomaga, możesz zerknąć czasem na rysunek na kartce.

  10. A teraz powtórz ćwiczenie #9, ale mając otwarte oczy. Spróbuj wyobrazić sobie swoją figurę i skupić na niej uwagę, ale z otwartymi oczami.

Ćwicz regularnie. Im więcej będziesz ćwiczył, tym szybciej przyjdą zauważalne efekty. I odwrotnie - nawet najlepsze ćwiczenia koncentracji uwagi nie dadzą efektów, jeśli nie będziesz systematycznie ich wykonywał. Kluczem do sukcesu jest nieustanna praktyka. Trening czyni mistrza.

Jeśli podobał Ci się ten artykuł nie zapomnij podzielić się nim ze znajomymi